Analiza SWOT
- strengths (mocne strony),
- weaknesses (słabe strony),
- opportunities (szanse potencjalne lub zaistniałe w otoczeniu),
- threats (zagrożenia prawdopodobne lub istniejące w otoczeniu).
Można ją stosować dla całego przedsiębiorstwa lub w poszczególnych sferach jego funkcjonowania, np. marketingu, finansach, produkcji, itp. Można jej używać również przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek.
Aby sporządzić analizę SWOT, należy określić i pogrupować wszystkie czynniki, które mają wpływ na bieżącą i przyszłą sytuację przedsiębiorstwa (jego pozycję na rynku). W analizie stosowane są dwa podstawowe kryteria klasyfikacji:
- czynniki zewnętrzne w stosunku do organizacji (wywierające wpływ pozytywny i negatywny) zidentyfikowane z wykorzystaniem metod takich jak: analiza scenariuszy, metoda PEST, itp.
- uwarunkowania wewnętrzne (pozytywne oraz negatywne) - charakteryzujące stan przedsiębiorstwa w przekroju wszystkich najważniejszych grup zasobów (personel, zasoby finansowe, wiedza, zasoby techniczne, itp.).