Sztuka dawania napiwków
Oczywiste jest, że za wykonaną pracę otrzymuje się wynagrodzenie. W sektorze usług, szczególnie w branżach takich jak gastronomia czy hotelarstwo funkcjonuje także specjalna forma premiowania pracowników przez klientów tzw. napiwki. To dodatkowa „zapłata”, która jest wyrazem zadowolenia z obsługi. Zwyczaj dawania napiwków wywodzi się z czasów, kiedy w karczmach i gospodach pracownicy nie otrzymywali pensji, a zapłatą za ich pracę było to, co podarowali im ich goście.
Obecnie w wielu krajach przyjęło się zostawianie napiwków w restauracjach, kawiarniach czy hotelach. Z reguły nie jest obowiązkowe, choć zdarza się, że w restauracjach przyjmuje postać opłaty za serwis doliczanej do każdego rachunku. Dawanie napiwków jest w Polsce, podobnie jak winnych krajach europejskich, coraz popularniejszym zjawiskiem. Dlatego warto znać kilka podstawowych reguł pozwalających zrobić to w odpowiedni sposób:
w Europie przyjęło się, że napiwek powinien wynosić 10-15% wartości rachunku
czasami napiwek to wysokość rachunku zaokrąglona w górę do "równej" sumy np. w przypadku dostawcy pizzy czy taksówkarza
w restauracji najlepiej położyć pieniądze na stoliku, na specjalnym talerzyku lub włożyć do okładki, w której otrzymaliśmy rachunek
płacąc kartą można doliczyć napiwek do rachunku.