Biznesplan - zaplanowany sukces
Biznesplan to całościowy opis celów i zadań jakie stoją przed przedsiębiorstwem. To bardzo istotne wiedzieć, czego się chce i jak to można osiągnąć. Planowanie ważne jest nie tylko w biznesie. Nawet wyjazd na weekendową wycieczkę wymaga przygotowań. Gdzie warto pojechać, jak tam się dostać, ile pieniędzy ze sobą zabrać i skąd je wziąć? Biznesmeni mają podobne dylematy do rozstrzygnięcia, z taką różnicą, że muszą brać pod uwagę działania konkurencji i całą sytuację na rynku.
Tworzenie biznesplanu zmierza do ustalenia opłacalności przedsięwzięcia. Służy temu analiza finansowa, która uwzględnia między innymi dotychczasowe dochody i wydatki. Dzięki niej przedsiębiorca orientuje się, na czym lepiej zarabia, a które koszty są zbyt wysokie. Następnym ważnym elementem biznesplanu jest analiza rynku. Tutaj na podstawie badań określa się na przykład, czego potrzebują konsumenci i ile są skłonni za to zapłacić. Trzecim podstawowym składnikiem biznesplanu jest analiza SWOT, w której rozpatruje się wszystkie słabe i mocne strony projektu, a także szanse jego powodzenia i zagrożenia, które mogą się pojawić.
Wróćmy na koniec do przykładu z wycieczką. Na podstawie analizy finansowej określasz, czy warto kupić bilet na pierwszą klasę, czy może jednak taniej będzie pojechać rowerem. Zastanawianie się, czy wycieczka będzie atrakcyjna dla przyjaciół, to rozważania z dziedziny analizy rynkowej. Natomiast zaplanowanie atrakcji na wypadek, gdyby cały czas padało, przypomina wyciąganie wniosków z analizy SWOT.
Wszystkie podstawowe działy biznesplanu omówimy w następnych artykułach.