Skip to main content
Wiedza

Biznesplan - zaplanowany sukces

Biznesplan to całościowy opis celów i zadań jakie stoją przed przedsiębiorstwem. To bardzo istotne wiedzieć, czego się chce i jak to można osiągnąć. Planowanie ważne jest nie tylko w biznesie. Nawet wyjazd na weekendową wycieczkę wymaga przygotowań. Gdzie warto pojechać, jak tam się dostać, ile pieniędzy ze sobą zabrać i skąd je wziąć? Biznesmeni mają podobne dylematy do rozstrzygnięcia, z taką różnicą, że muszą brać pod uwagę działania konkurencji i całą sytuację na rynku.

Tworzenie biznesplanu zmierza do ustalenia opłacalności przedsięwzięcia. Służy temu analiza finansowa, która uwzględnia między innymi dotychczasowe dochody i wydatki. Dzięki niej przedsiębiorca orientuje się, na czym lepiej zarabia, a które koszty są zbyt wysokie. Następnym ważnym elementem biznesplanu jest analiza rynku. Tutaj na podstawie badań określa się na przykład, czego potrzebują konsumenci i ile są skłonni za to zapłacić. Trzecim podstawowym składnikiem biznesplanu jest analiza SWOT, w której rozpatruje się wszystkie słabe i mocne strony projektu, a także szanse jego powodzenia i zagrożenia, które mogą się pojawić.

Wróćmy na koniec do przykładu z wycieczką. Na podstawie analizy finansowej określasz, czy warto kupić bilet na pierwszą klasę, czy może jednak taniej będzie pojechać rowerem. Zastanawianie się, czy wycieczka będzie atrakcyjna dla przyjaciół, to rozważania z dziedziny analizy rynkowej. Natomiast zaplanowanie atrakcji na wypadek, gdyby cały czas padało, przypomina wyciąganie wniosków z analizy SWOT.

Wszystkie podstawowe działy biznesplanu omówimy w następnych artykułach.

Inne ciekawostki

Nasi Patroni

Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Grzybowskiej 81, 00 - 844 Warszawa, wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000069229, NIP 896-00-01-959, o kapitale zakładowym w wysokości 455 625 241,00 zł w całości wpłaconym.